середа, 8 березня 2017 р.

Опис досвіду роботи

Опис досвіду роботи вчителя основ християнської етики

Тудорковицької ЗШ І-ІІступенів
Хоми Світлани Богданівни
Проблема над якою я працюю
 Впровадження християнського виховання в 
           навчально-виховний процес школи .
            
               
     Майбутнє України безпосередньо залежить від засвоєння християнських цінностей її громадянами , зокрема молодим поколінням українців . Зазнавши в минулому  величезних духовних і національних втрат , перебуваючи сьогодні у глибокій духовній кризі , наше суспільство потребує відродження . Без віри в Бога сьогодні неможливо відновити духовність народу . Християнська віра є головною передумовою духовного самовизначення людини , а дотримання моральних Законів Божих дозволяє їй досягти гармонії у взаєминах з власним сумлінням , іншими людьми , Богом .                                 
Україна — християнська держава. У державі діє Закон про свободу віро­сповідання, отже батьки мають право вимагати від держави забезпечення їхнім дітям християнського виховання. Більшість освітян України теж сповідують християнські цінності, є віруючими людьми й готові до зміни світоглядної парадигми в українській освіті. Виникає логічне запитання: чому досі з української школи не викорінюють насаджений комуністичним безбожним режимом матеріалістичний світогляд, який псує дитячі душі, свідченням чого є високий рівень дитячої злочинності та аморальності? Чому в країні, яка є колискою християнства у Східній Європі, чиниться спротив цій святій справі виховання молоді на християнських цінностях? Як має працювати вчитель християнської етики в таких  умовах? 
  Ряд  діючих в Україні міжнародних та державних документів , а також нормативних  документів  регіонального рівня є достатньою підставою для того , щоб стало можливим християнське виховання дітей та молоді в навчальних закладах .  З 2000 року в Тудорковицькій школі я навчаю предмет Основи християнської етики , який нажаль до сьогодні належить до варіативної частини . Хоча спостерігається велика зацікавленість дітей , батьків , вчителів , громадськості до предмета , і відзначають позитивні зміни у поведінці дітей .                                                                                                                                                                                                                                                                                     
На мою думку, діяти потрібно спільно ; школа , родина і церква . Бо це стержні християнського виховання дитини . З родинного дому дитина виносить у світ певні норми, засади , мораль , і вони стають частиною загальних норм суспільства . Окрім батьків , перших вихователів , важливу роль у вихованні підростаючого покоління відіграють церква і школа ,громадськість. Я вважаю , щоб дитина отримала християнське виховання  одного уроку основи  християнської етики  - замало. Так, дитина на уроках християнської етики повинна повірити в Бога, звертатися до Нього в життєвих потребах, бути вдячною

за даровані Ним усілякі блага, прославляти Його, спілкуватися з Ним у молитвах , читанні Святого Письма , має розуміти , що в житті ми повинні йти дорогою добра і уникати зла Прийшов час ламати старі стереотипи у ставленні до навчання школярів і відроджувати кращі традиції національної педагогічної культури викладання . Намагаюся активно впроваджувати інноваційні технології уроку , бо в них зерно творення нової людини  .  Для реалізації цього на своїх уроках я використовую інноваційні форми і методи роботи. Це уроки – конференції , диспути , зустрічі , екскурсії , бліц- турніри ,гри, призентації тощо , щоб кожен урок був цікавий , доступний , неповторний . На своїх уроках я практикую різні способи організації роботи учнів це Карусель (збір інформації) , робота в парах , групах, для поділу яких використовую різні способи –  Знайди подібне , Склади листівку, За кольорами і ін. Часто на уроках застосовую методи – Бліц-інтерв’ю , Правда чи неправда , Ротаційних трійок ,проекту , Відшукай речення в Св. Письмі , Лото , Пантомімо , Продовж речення і інші. Для мене , як для вчителя це дає можливість урізноманітнити види завдань і максимально їх використати в процесі навчальної діяльності . Я спонукаю учнів до творчої співпраці один з одним та зі мною у здобуванні знань та їх самостійному  осмисленні . Учні беруть активну участь в шкільних , районних конкурсах , олімпіадах . Приємно, що цього навчального року учениця 9 класу Нечипор Юлія зайняла ІІ місце в районній олімпіаді . Кожного року в нашій школі проходить Тиждень духовності . Під час  якого, відбулися зустрічі з місцевим священиком , сестрами Згромадження Пресвятої Родини, конференції , інсценізації Притч , Хресна дорога , представлена учнями , акція Милосердя, перегляди фільмів на духовну тематику . Такі Тижні духовності дають можливість кожному з нас переосмислити себе , наблизитись до Бога .Адже  преподобний Макарій сказав: «Бог створив нас, щоб жити в нас», а отець Боско нагадує нам: «Хороші вчителі говорять про Бога, найкращі — до Нього ведуть». Блаженніший Любомир Гузар закликає нас «…ми повинні виховати нове покоління, тому що ми маємо майбутнє настільки , наскільки зуміємо виховати добрих християн» .
        Виховання – це процес повіль ний і непростий , що вимагає комплексного , системного підходу. І тому проблемою над якою я працюю є впровадження християнського виховання в навчально-виховний процес школи .Дуже добре, що з цього навчального року  наша школа працює над впровадженням інноваційного майданчика з проблеми «Формування власної моделі «Школа-родина» на засадах християнського виховання , координатором творчої групи , якої я є . Реалізацію  я бачу через :
-          співпрацю з родинами ;Родина- основна ланка виховання дитини .Тут закладаються підвалини майбутньої дорослої людини , формується її особистість . І дуже важливо , щоб батьки це розуміли . А тому їм потріно допомогти зрозуміти важливість їх участі у вихованні дитини . Тому проводяться індивідуальні бесіди з батьками , навчання , батьки  залучаються  до життя школи . Темою батьківських зборів , які відбулися в листопаді місяці було «Християнське виховання в родинах» де також було представлено Усний журнал «Батьки – ведіть нас до Бога» . В нашій школі частими гостями є батьки , які запрошуються на родинні заходи «Шануй батька і матір свою , щоб тобі було добре і щоб ти довго прожив на землі»,Свято Матері і ін. А з 9 по 14 лютого відбувся Тиждень школи і родини ,  де кожна дитина представляла свою родину її цінності обереги , ми дізналися чим славиться кожна сім’я , а це були вишивка , різьба по дереву , випічка і т.д. А також звучали родинні пісні ,молитва , вірші , твори про свою родину . Ми побачили сімейні фотографії, дослідження свого роду було представлено у вигляді дерева родоводу . Ще багато родинних заходів заплановано (вся інформація висвітлюється на сайті школи). І це нас зближує , єднає . Ми чуємося одною родиною в Христі .
       Співпраця з церквою . Дуже добре , що частими гостями в нас є сестри
Згромадження Пресвятої родини м. Львів , які тісно співпрацюють з нами протягом 15 років .Кожного літа організовується християнський табір «Веселі канікули з Богом» Де сестри  через гру , науку , молитву , пісню несуть Слово Боже до дитячих сердець . А також разом з сестрами , священиком ми організовуємо духовні єкскурсії , прощі . Були поїздки до святих місць с. Гошів , м. Львів , до Крехівського монастиря , с. Страдч , с. Заглинне , до м. Яремче , Буковель  , незабутньою є проща до с. Городиловичі під час якої ми багато пізнали з історії села , там наші учні представили театралізоване дійство Хрещення Київської Русі . Минулого року ми побували в с. Карів , на могилі нашого земляка , композитора , священика ,громадського діяча В. Матюка . А також відвідали музей В. Матюка , який є в місцевій школі. Цього року ми плануємо здійснити поїздку по святих місцях Тернопільської області .
Уже 3 роки на базі нашої школи працює Катехитична школа ім.В.Матюка , де  веду заняття в молодшій групі . І це є великим доповненням до реалізації проблеми над якою працюю . Бо багато заходів ми спільно проводимо .Це і духовні вечори , КВК , зустрічі . Незабутньою була минулорічна Хресна Дорога , яку провели учні нашої школи по селі,  чи Вертеп , яким вітали наші школярі і вчителі з Різдвом Христовим жителів сіл Тудорковичі , Старгород , Пісочне .
Дуже добре , що всі учні нашої школи є одної конфесії і тому , коли була запропонована щоденна молитва перед уроками , то всі батьки і діти одноголосно це підтримали . Спільна молитва учнів і вчителів  особливо зближує  , скріплює сили , єднає , і ми замітно міняємося , стаємо добрішими , милосерднішими тощо .
-          співпрацю з колегами-предметниками . Форми співпраці є різні , від індивідуальних бесід до проведення інтегрованих уроків і позакласних виховних заходів . Зокрема спільно із вчителями основ здоров’я , фізичної культури  готується захід "Алкоголь , куріння і наркотики – вбивство тіла і душі людини» . А під час Тижня математики в школі буде проведено захід «Заповіді Божі в математиці». Адже нести Слово Боже ось наша мета , щоб кожен учитель був учнем Христа
      Вважаю, що мої скромні зусилля з інтеграції християнської етики в навчально-виховний процес школи дають хороший результат: об’єднують зусилля вчителів школи у формуванні духовності школярів, учителі ознайомлюються із змістом програми з християнської етики, використовують матеріали, посібники, християнську періодику на уроках музики, світової літератури, основ здоров’я, образотворчого мистецтва та інших предметів. Це переконує учнів у тому, що кращі надбання світової культури були створені митцями, поетами, художниками, які були віруючими людьми. Та найціннішим у цьому процесі є те, що християнська етика впливає на духовність, об’єднує педагогів школи однією метою — виховати високодуховне покоління українців . А для того , щоб дитина стала духовною особистістю , виховні заходи спрямовую на :
-          утвердження принципів загальнолюдської моралі та формування морально-етичних якостей ;
-          виховання духовної культури ;
-          формування творчої та працелюбної особистості ;
-          розвиток індивідуальних здібностей ;
-          забезпечення духовного взаємозв’язку поколінь , виховання поваги до батьків , культури та історії свого народу ;
-          виховання в дусі патріотизму , пошани до української символіки та законів , що не суперечать Божим заповідям ;
-          виховання любові до Бога , рідної землі та народу .
Працю педагога порівнюю із працею сівача , який створює в душі дитини той родючий грунт , на якому зерна правди , добра та знань проростуть , виростуть та дадуть плоди . Тому стараюся виховувати в дітей такі риси характеру , як доброта , милосердя , працьовитість , безкорисливість , співчутливість , прагнення духовного зросту й гармонії зі світом та самим собою . І тут дуже важливим є самому свідчити Христа в своєму житті , бо діти набагато більше вчаться з прикладу , аніж зі слів .Тому постійно працюю над собою в цьому плані , як сказав Папа Іван Павло ІІ «Живемо , поділяючи життя інших . Інакше жити не можемо» .
     Я добре знаю , що я покликана нести світло Христове ближнім , особливо дітям І я повинна це робити в повні . Бо Христос сказав «Запаливши світильник , ніхто не накриває його посудиною і не ставить під ліжко , але ставить на свічник , щоб ті , які входять , бачили світло» (Лк. 8.16)

Немає коментарів:

Дописати коментар